Zatímco mnoho mladých Britů může jednoduše zrušit placení koncesionářských poplatků BBC pokud prokáží, že již platí jiný kanál nebo službu, kterou sledují (Netflix, Disney, Amazon Prime apod.), v Česku tomu tak stále ještě není. V Česku platí stále zastaralý model, že občané musí platit ČT a ČRo poplatky, i když již televizi a rozhlas nesledují. Mohou se odhlásit pouze čestným prohlášením, že nevlastní zařízení, na kterém by dotyčné stanice mohli přijímat.

Zatímco BBC se snaží přijít s novou moderní verzí sebe samé – přesouvá například studia z Londýna, začala s výraznými škrty a šetřením, zefektivněním, snaží se zatraktivnit program, udělala změny ve zpravodajství, (nejen) aby přitáhla mladé, ČT jaksi zamrzla a už po desítky let koncepčně nic moc nemění a jakákoliv veřejná diskuse kolem tohoto problému zamrzá. 

Moderní doba digitálních audiovizuálních médií ČT až na drobné úpravy víceméně míjí (opravdu se nedá počítat rozšíření počtu kanálů místo investic do stávajících – tedy upřednostnění kvantity na úkor kvality, mělo by to být naopak) a na rozdíl od flexibilní a efektivnější DVTV, kam jí ´utíkají´ ti nejlepší lidé z publicistiky, nejsou schopni prokázat, že se snaží šetřit peníze poplatníků.

Je také pro mě stále těžší tady v Anglii, tedy v Západní Evropě vysvětlovat, že v této televizi země z Východní Evropy stále panuje přežitý šovinistický přístup, který ukazuje, že vedení televize okupují z 15 osob muži (14) a pouze jediná žena. Kreativní týmy či profesionálové ze zpravodajství a publicistiky (pomineme-li tváře televize) jsou také nevalně placeny.

Zatímco peníze na absurdní odměny pro ředitele televize(a je jedno, jestli je to ten současný nebo kdokoliv z jeho předchůdců, navíc musíme zdůraznit, že o odměny ředitel nežádá, ale rozhoduje o nich politiky dosazená rada ČT), který má dostatečně vysoký plat a měl by sloužit veřejnoprávní službě ze své podstaty s úctou bez snahy na ní vydělat ještě na odměnách, vždy jsou, peníze které by se spíše měly rozdělit řadovým pracovníkům televize, nejsou.

Je s podivem, že lidé, kteří mají největší skutečnou kreativní a žurnalistickou hodnotu, jsou placeni ve srovnání v zahraničním měřítkem nevalně, zatímco ředitel, který televizi adekvátně nepřenesl do nového věku a změny dělá spíše ´na oko´, dostává ještě odměny. Pojďme se pobavit o novém audiovizuálním veřejnoprávním médiu, kde jsou v centru kreativci a novináři profesionálové, odtrženi od politických tlaků a skutečně sloužící lidem s moderním ředitelem, který vzejde z řad profesionálů – třeba uvnitř České televize. Anebo o tom, aby si tedy lidé mohli zvolit placení toho média, které skutečně sledují a je na stejné či vyšší profesionální úrovni než to veřejnoprávní. Témat je řada a mnoho o tak důležité věci, jako jsou veřejnoprávní média, vůbec neslyšíme v nějaké seriozní debatě, která nemá politický podtext – ať z té či oné strany barikády. A to je poměrně tristní.

Text a video: Jane Frank

Projekt Otevřená média: http://www.otevrenamedia.cz

Facebook: https://www.facebook.com/zLondyna/​

Twitter: https://twitter.com/zlondyna

Instagram: https://www.instagram.com/otevrenamedia/ 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.