LONDÝN – Končí to, co jsme v Československu znali jako ´divoké podnikatelské devadesátky´, dnes se projevující ve formě rychle rostoucích digitálních start upů ze Sillicon Valley?

Včerejším dnem musela společnost Uber oficiálně ukončit v Británii Švarcsystem, který dosud provozovala. Řidičům musí nabídnout mzdu, příspěvek na penzi a na dovolenou. Odteď jsou tedy zaměstnanci s pevnou pracovní dobou, nikoliv spolupracovníci ´na volné noze´, kteří mohou jezdit jen, když se jim chce. Rozsudek vrchního soudu v Británi, který byl vznesen před měsícem, bude mít ale dopad daleko širšího rázu. Anglosasské zvykové právo se řídí precedensy, a nyní byl jeden vytvořen. Není ale nový a má mnoho otazníků.

Společnost Uber vyvinula aplikaci, podle které si můžete jako zákazník pohodlně, rychle a levně objednat jízdu autem, které je do systému zadané, vidíte ho na aktuální mapce v reálném čase. Může to být třeba váš soused. Na druhou stranu umožnuje komukoliv, kdo vlastní automobil, se zaregistrovat do systému a vydělávat jako příležitostný či ´full time´ taxikář. Původně byla služba takto míněna a řada lidí ji brala pouze jako přivýdělek a připojovali se, když měli čas. Postupem času ale mnoho řidičů zjistilo, že jim služba dobře vydělává a mnoho jich opustilo svá klasická zaměstnání a věnovalo se řízení přes službu Uber naplno. Proti tomu protestovali lincencovaní taxikáři, kteří musejí postoupit řádné zkoušky, které tito noví taxikáři-amatéři nemuseli mít.

Britský Uber má od včerejška proti své vůli desítky tisíc nových zaměstnanců

Před šesti lety se dva z padesáti tisíci řidičů v Británii, kteří s Uberem jezdí, a jež začali na službě Uber takto vydělávat, James Farrar a Yaseen Aslam (na snímku před Vrchním soudem) rozhodli společnost Uber žalovat s tím, že se cítí společností vykořistovaní. Společnost totiž nechává řidičům částku poníženou o svou provizi vždy za konkrétní jízdu, neplatí tedy prostoje, které vznikají mezi jednotlivými objednávkami jízd. Řidiči – a posléze i odbory, které se k nim připojili, požadovali, aby byl statust řidičů, kteří se do systému připojí, změněn na z ´živnostníka´ na ´zaměstnance´. Tedy, aby jim byla placena minimální hodinová mzda (v Británii činí dnes 8,72 liber na hodinu), dále příspěvek na dovolenou a na penzi. Toho se podařilo definitivně dosáhnout minulý měsíc.

Náklady se společnosti zvednou minimálně o 40%, ta ale tvrdí, že zákazníci nemají čekat zvyšování cen. Tato stodesetimiliardová firma také nikdy nevykázala zisk

Minulý měsíc Uber prohrál u třetí instance – Vrchního – soudu bitvu, která trvala pět let. Musí tedy od včerejšího dne brát řidiče jako zaměstnance, kromě minimální mzdy (kdy se jim platí i čekací doby, nikoliv pouze jízdy, ale tedy směny), platí také příspěvek na dovolenou, vypočítaný 12,7% z celkových příjmů a příspěvek na penzi. Celkově by tak měl do řidičů investovat o 40 – 50% více než investuje nyní.

Logicky se tedy očekává, že Uber bude muset své služby výrazně zdražovat. Stejně tak, jako se stalo v případě podobného, též důležitého rozsudku v Los Angeles, jež Uber prohrál, a po kterém také byl nárůst cen. Jamie Heywood, regionální manažer společnosti Uber pro Severní Evropu (na snímku) však přesto trvá na tom, že v cenách za jízdu se to pro zákazníky neprojeví. Což je poněkud odvážné tvrzení od společnosti, jejíž hodnota je odhadována na 110 miliard dolarů, ale přesto nikdy nevykazovala zisk.

Šéfka britského odborového svazu TUC, Frances O’Grady, se ohledně rozhodnutí radovala s tím, že „to byl skutečně důležitý verdikt, neboť to ukazuje, že ani nadnárodní společnosti, jakkoliv jsou velké, se nevyhnou právu.“

Z rozhodnutí soudu se radují nejen odbory, ale také experti na pracovní právo. Cítí, že je to ´velký krok´ v této oblasti práva, které je porušována na celém světě v nové tzv. Gig economy (zakázkové ekonomice – firmy osobně nebo přes aplikaci zprostředkovávají zakázky lidem na volné noze).

Nigel McCay z právní firmy Leigh Day, která ve sporu reprezentovala řidiče, kteří žalovali společnost Uber, řekl v rozhovoru pro BBC: „Vidíme ale spoustu dalších firem, které využívají tento ´zaměstnanecký model ´ – v česku rozšířený pod pojmem ´Švarcsystém – který je minimálně sporný.“

„Některé podniky jednoduše nebudou schopny pokračovat, některé firmy budou schopny se restrukturalizovat, ale možná s méně pracovníky“

Konkurenční firma Bolt, která nabízí stejné služby jako Uber, řekla BBC, že nemá žádné plány měnit status svých řidičů, neboť při srovnání s Uberem berou menší provizi, řidičům tedy zůstává větší část výdělku, s čímž jsou spokojeni a nechtějí je tedy žalovat jako ti Uberu. 

Zajímavé je též fakt, že řidiči Uber Eats, což je další část podnikání společnosti Uber, nezaznamená žádné změny a soudní rozsudek se jí nedotkne. Jedná se o rozvoz jídla, řidiči, kteří se u společnosti registrují nikoho nevozí, pouze rozvážejí jídlo, většinou na kole či motorce.

„Řidiči jsou takto spokojení, protože se jim líbí nezávislost a flexibilita, kterou s námi mají,“ doplnil Jamie Heywood za Uber.

Nicméně rozhodnutí soudu se bere jako přelomové a jsou velká očekávání, jak si Uber s nově vzniklou situací poradí. Zákazníci se bojí zdražování jedné ze svých oblíbených služeb, které přinesla jedna z řady start upových firem ze Sillicon Valley a umožnila tak zapojit se do podnikání nebo využít volný čas lidem, kteří by jinak nevěděli jak na to a zároveň výrazné zlevnění služeb a zdravou konkurenci v oboru. Nicméně odbory a zástupci zaměstnanců se radují. Mary Walker, partnerka a právnička, specializující se na pracovní právo z firmy Gordons, řekla, že tyto dodatečné náklady, kterým by celý obor zakázakové ekonomiky po tomto přelomovém rozsudku mohl čelit, by mohl také znamenat, že „některé podniky jednoduše nebudou schopny pokračovat, některé firmy budou schopny se restrukturalizovat, ale možná s méně pracovníky.“ 

Text: Jane Frank, Foto: 2x BBC

Zdroj: BBC Uber ‚willing to change‘ as drivers get minimum wage, holiday pay and pensions – BBC News

Napsat komentář